Jak zbudować wytrzymały most? Jacy specjaliści potrzebni są do tego zadania? Jak przeprowadza się próby wytrzymałości mostu? Jakie są rodzaje mostów?
Na te i wiele innych pytań szukali odpowiedzi uczniowie klasy 4 i 6 podczas lekcji techniki.
Specjalnie wybrałam taki temat, aby zachęcić uczniów do obserwacji swojego
otoczenia, zwłaszcza, że niedawno braliśmy udział w konkursie fotograficznym „Między dwoma brzegami”.
Mosty buduje się jako konstrukcje stałe lub tymczasowe. Uzależnione to jest od okoliczności, w jakich mają one powstać. Nieco inaczej należy podejść do użytkowania długoterminowego spowodowanego remontem głównego ciągu komunikacyjnego. Również inną strategię należy obrać w sytuacji, gdy prowadzący do danej miejscowości most, został zerwany w wyniku działań sił natury. W obu sytuacjach ważne są takie elementy jak czas budowy, wytrzymałość i okres funkcjonowania.
Podczas zajęć uczniowie, analizując materiały zdjęciowe, poznali różne typy mostów z punktu widzenia ich konstrukcji oraz funkcji. Pracowali z zaangażowaniem stworzą własne modele mostów, a następnie – przy pomocy przygotowanych wcześniej samochodzików – wykonali na nich próby wytrzymałościowe.