Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne to zadanie nie tylko szkoły ale nas wszystkich. Na przerwach nasi uczniowie nie rozstają się z telefonami. Stwierdziliśmy z dyżurującym ze mną kolegą, ze telefonów jest więcej niż samochodów. Na lekcji techniki klasa szósta próbowała znaleźć odpowiedź na pytanie: Jaka jest prawdziwa cena twojej komórki?
Uczniowie oglądali dokument poświęcony temu aspektowi telefonów komórkowych, o którym nikt z nas nie ma ochoty myśleć. Potrafili wskazać wstydliwe sekrety największych producentów, którzy dorobili się fortuny na sprzedaży telefonów. A wszystko to kosztem ludzi zatrudnianych do ich wyrobu: chińskich dzieci pracujących długie godziny w skandalicznych warunkach, afrykańskich robotników wydobywających niezbędne minerały, także szkód dla środowiska, jakie powoduje masowa produkcja telefonów. Okazuje się, że jest on sprzedawany na całym świecie średnio co 57 sekund, a liczba komórek w posiadaniu użytkowników jest większa niż… szczoteczek do zębów.
Co możemy zrobić? Uczniowie pisząc wypracowania na ten temat stwierdzili, że należy uświadamiać innych ludzi o tych niezwykle istotnych wydarzeniach i przede wszystkim zastanowić się nad kupnem kolejnego telefonu. Czy należy co roku zmieniać telefon idąc za nowinkami? Cieszę się, że potrafili wyciągnąć wnioski z obejrzanego filmu i trafnie sformułować swoje wypowiedzi. Oto przykłady takich wypowiedzi.
ET